Een succesvolle onboarding

Geplaatst op 24-02-2021 door mark

Het vinden van de juiste medewerkers op de juiste plaats is voor iedere organisatie erg belangrijk. Uiteindelijk besteed je vaak als werkgever aan dit gehele proces veel tijd, inspanningen en geld om de juiste kandidaat te vinden voor de juiste functie. Onboarding is het gehele integratieproces waarin nieuwe medewerkers kennis krijgen over hun nieuwe rol, hun nieuwe team en de organisatie.

 

Kennismaking

Dit proces betreft elke ervaring die de medewerker opdoet bij jouw organisatie. Dit start vaak al vanaf het moment dat die medewerker de vacature heeft gelezen. Zodra de medewerker is aangenomen zal het pre-boarden beginnen. Pre-boarden betreft de aanloop naar de datum van indiensttreding. Hierbij is het goed om alle voorbereidingen te treffen zoals het papierwerk  dat geregeld moet worden, maar ook om een moment te creëren dat de medewerker alvast kennis kan maken met zijn of haar nieuwe collega’s. Naast de voorbereidingen die getroffen moeten worden, is het ook belangrijk om tijdens het pre-boarden het contact warm te houden. Het is nog niet heel gebruikelijk maar steeds meer werkgevers sturen even een kaartje naar hun nieuwe medewerker, een bosje bloemen of nodigen hen uit om alvast deel te nemen aan een (online) meeting. Op deze manier geef je de nieuwe medewerker alvast een warm welkom.

Klaar voor de start

Wanneer dan eindelijk de dag is aangebroken waarop de medewerker mag beginnen, moeten uiteraard de praktische en facilitaire zaken zijn geregeld. Het is verstandig om deze zaken af te handelen voor de eerste werkdag, dan kan je namelijk op de eerste dag er een feestje van maken. Op de dag zelf komen er nog veel andere zaken bij kijken als de toegang tot het bedrijf, zorgen dat er bijvoorbeeld een telefoon en/of laptop klaarliggen met de codes om in te loggen en zo toegang te krijgen tot systemen binnen de organisatie. Op deze manier zal de medewerker kennis maken met de nieuwe werkplek. Zorg dat dit ‘echt goed geregeld’ is zodat de nieuwe medewerker zich welkom voelt en er niet zelf achteraan hoeft. Het selecteren van de juiste kandidaat is lastig, maar het integreren en behouden van nieuwe medewerkers blijkt nog moeilijker.

Soepele onboarding

Het is voor medewerkers tegenwoordig steeds gemakkelijker om te kunnen wisselen van baan en/of werkgever. Om deze reden is het dus erg belangrijk dat de employee journey goed begint. Het doel hiervan is dat de nieuwe medewerkers zich onderdeel gaan voelen en een actieve bijdrage gaan leveren. Daarnaast heeft een soepele onboarding een positief effect op de medewerkers tevredenheid, bevlogenheid en prestaties en leidt dit tot snellere integratie en lagere verloopkosten. Wanneer de onboarding niet soepel verloopt heeft het negatieve effecten op de employee experience. Als werkgever wil je toch dat medewerkers positief over je praten wanneer familie of vrienden vragen naar hun nieuwe baan.

Kortom,

is het niet alleen een positief effect op de employer branding, maar ben je ook als werkgever aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Nieuwe medewerkers kunnen zo op een snellere manier bijdragen aan het organisatiesucces.

Sparren over een soepele onboarding of ben je opzoek naar een passend advies voor jouw werving- en selectieproces? Neem dan contact op met 1 van onze adviseurs: 058 – 288 2322.