Als Friese werkgever wil je aantrekkelijk zijn voor je huidige medewerkers én voor nieuwe kandidaten. Zeker in een arbeidsmarkt die nog altijd krap is. Maar, hoe ziet aantrekkelijk beloningsbeleid eruit? En hoe belonen Friese werkgevers hun werknemers eigenlijk? Begin dit jaar voerden we een beloningsonderzoek uit onder Friese werkgevers (MKB Friesland). Dit resulteerde in enkele interessante inzichten.
Gemiddelde salaris: 3161 euro
Bij belonen denken we in eerste instantie vooral aan het primaire salaris. Uit ons onderzoek blijkt dat Friese bedrijven hun medewerkers qua salaris behoorlijk marktconform belonen. Het gemiddelde maandsalaris dat medewerkers van de organisaties uit ons onderzoek verdienen, bedraagt 3161 euro bruto. Dit is inclusief vakantiegeld. Een salaris dat vergelijkbaar is met het modale inkomen in Nederland: 3042 per maand.
Verschillen
Zoomen we in op dit gemiddelde salaris, dan zien we wel grote verschillen. Zo verdienen mannelijke medewerkers (ook in vergelijkbare functies) significant meer dan vrouwen. Vrouwen hebben gemiddeld een primair salaris van 3.007,54 bruto per maand, terwijl de mannelijke medewerkers gemiddeld 3.281,58 euro bruto per maand is. Ook zijn er grote verschillen tussen jong en oud. Hierbij valt te zien dat wanneer medewerkers ouder worden ze ook meer gaan verdienen. Dit geldt hetzelfde voor functie-ervaring en per generatie. Het laagste salaris uit ons onderzoek (1322,90 euro) én het hoogste salaris (8000 euro) werden beiden verdiend in de sector Gezondheid & Welzijn.
Salaris als reden voor vertrek?
De meeste organisaties die we onderzochten, gaven aan dat ze in de afgelopen 12 maanden van 0 tot 5 medewerkers afscheid hadden genomen. In de meeste gevallen had dit vertrek te maken met het feit dat een medewerker ergens anders meer kon verdienen dan bij de huidige werkgever. Ook is er een duidelijke relatie tussen de hoogte van de werkdruk en de hoogte van een salaris.
Meer dan alleen salaris
Maar, beloning is meer dan alleen salaris. Zo blijkt dat Friese werknemers die ruimte krijgen om door te groeien, eerder tevreden zijn met hun salaris en minder snel geneigd zijn om te vertrekken. En we zien zeker bij de jongere generatie groeiende behoefte aan een organisatie-eigen beloning. Denk aan vrije tijd, een fitnessabonnement, een fiets van de zaak. Maar ook subjectieve factoren zoals imago, maatschappelijke betrokkenheid en organisatiecultuur zijn voor de jongere generatie werknemer van belang.
Maatwerk is de sleutel
Dit is interessant voor werkgevers. Want, ook in Friesland krijg je als werkgever te maken met generatieverschuivingen en -verschillen op de werkvloer. Het managen van die diversiteit wordt steeds belangrijker wil je aantrekkelijk én onderscheidend blijven. Wie de slag om het talent wil winnen, zal alvast moeten nadenken over een meer organisatie-eigen beloningsbeleid en minder over belonen conform de benchmark. En natuurlijk hoe je ondanks de verschillen toch voldoende rechtvaardigheid behoudt.
Kortom, draag uit waarvoor je staat en wat jouw organisatie bijzonder maakt. En vertel vanuit het perspectief van medewerkers wat het werk hén oplevert? Dat is misschien wel één van de belangrijkste inzichten uit ons onderzoek. Ga als werkgever structureel in gesprek met je werknemers en bespreek het thema beloning. Kijk hierbij niet alleen naar de functie, maar ook naar de mens erachter. Want, een aantrekkelijke en rechtvaardige beloning is voor een werknemer niet per definitie ‘een periodiekje’ erbij. Het zit ‘m steeds vaker in andere dingen.
Hoe zorg jij voor een aantrekkelijke beloning?
Meer weten over ons onderzoek? Of over hoe je aantrekkelijk én rechtvaardig kunt belonen? Neem gerust contact met op met één van onze adviseurs om te sparren of om inspiratie op te doen.
Volgend jaar ook deelnemen aan het beloningsonderzoek (én delen in alle insights)?
Neem voor deelname of voor meer informatie contact op via onderzoek@hrm.frl of bel naar 058 – 288 2322.