Wat je als werkgever moet weten over vakantiegeld

Geplaatst op 27-05-2021 door mark

Ook voor het uitbetalen van vakantiegeld is er dit jaar (ondanks corona) weinig veranderd qua regels, als werkgever ben je nog altijd verplicht om dit vakantiegeld uiterlijk in juni uit te betalen.

Wat zijn dan de huidige regels?

“Werkgevers worden nu voor de tweede keer geconfronteerd met de verplichting om het vakantiegeld uit te betalen, terwijl dit dankzij de coronasituatie kan zorgen voor een behoorlijke opgave. Echter is uitstellen geen optie en zullen werkgevers het vakantiegeld gewoon moeten uitkeren.

Vaak staan deze zaken overeengekomen in een arbeidsovereenkomst, dus ook wanneer de werkgever dit vakantiegeld dient uit te keren. Omdat dit contractueel is vastgelegd, kan je dit als werkgever niet eenzijdig veranderen.”

Nu de coronasituatie vraagt om een andere benadering, waar moeten we dan op letten?

“Het is wellicht wettelijk gezien niet mogelijk om hier eenzijdig een besluit over te maken en de betaling van het vakantiegeld uit te stellen. Echter ben je als werkgever wel vrij om samen met je werknemers in gesprek te gaan. Wellicht dat jullie samen tot een goede oplossing komen.”

Maar waar moet je verder als werkgever nog meer rekening mee houden?

“Indien het loon van de werknemer is verlaagd in verband met de huidige coronasituatie, werkt deze verlaging ook door naar de hoogte van het vakantiegeld van de werknemer. Daarnaast blijkt uit cijfers van het salarisadministratiebedrijf ADP dat de hoogte van het vakantiegeld ook nog wel eens tegen kan gaan vallen voor sommige werknemers. Dit heeft te maken met de veranderende belastingtarieven.

De werknemers met een netto bovenmodaal salaris kunnen netto een lager bedrag verwachten qua vakantiegeld. Dit komt dus door de inkomensafhankelijke heffingskortingen. Het grootste verschil is voor de werknemers die drie keer modaal verdienen, zij zullen gemiddeld 487 euro minder kunnen verwachten. De groep werknemers die het minimumloon verdienen kunnen gemiddeld 15 euro meer verwachten.”

Wat is een alternatief hiervoor?

“Sommige bedrijven kiezen ervoor om gebruik te maken van een individueel keuzebudget. Hierbij wordt het vakantiegeld maandelijks aan de kant gelegd in een keuzebudgetpot. Dit zorgt ervoor dat werknemers zelf kunnen bepalen op welk moment en op welke manier zij dit budget willen inzetten, bijvoorbeeld voor het belastingvrij doen van een cursus of studie.”

Kortom, het is belangrijk om hier als werkgever goed over na te denken. Op zoek naar een sparringpartner? Neem dan eens contact op met onze HR adviseurs Jorrit Osinga via jorrit@hrm.frl of via 058 – 288 2322.